5. Igranje igara koje uklju\u010duju verbalnu interakciju.<\/strong><\/h3>\n\n\n\nAko vas zanima kako potaknuti govor kod djece svakako se po\u010dnite vi\u0161e igrati s njim. Igranje igara koje uklju\u010duju verbalnu interakciju predstavlja jedan od naju\u010dinkovitijih i najzabavnijih na\u010dina za poticanje govornih vje\u0161tina kod djece. Kroz igru, djeca ne samo da u\u010de i razvijaju svoj jezik, ve\u0107 se i zabavljaju, \u0161to \u010dini u\u010denje prirodnim i ugodnim procesom. <\/p>\n\n\n\n
Igre poput “Ja\u2026vidim-vidim\u201c, gdje djeca opisuju predmete koje vide oko sebe, izvrsni su primjeri kako igra mo\u017ee potaknuti verbalnu interakciju. Na primjer, dijete mo\u017ee re\u0107i “Vidim ne\u0161to crveno” i drugi sudionici igre trebaju pogoditi o \u010demu se radi. Ova igra ne samo da poti\u010de djecu da koriste opisne rije\u010di, ve\u0107 i razvija njihove sposobnosti slu\u0161anja i zaklju\u010divanja.<\/p>\n\n\n\n
Igre koje uklju\u010duju uloge i simulaciju, kao \u0161to je igra ku\u0107anstva ili trgovine, tako\u0111er su odli\u010dne za poticanje verbalne interakcije. Djeca koriste govor za pregovaranje, rje\u0161avanje problema i izra\u017eavanje razli\u010ditih uloga, \u0161to je korisno za razvoj socijalnih i jezi\u010dnih vje\u0161tina. Na primjer, dvoje djece mo\u017ee se pretvarati da vode restoran, pri \u010demu jedno dijete igra ulogu konobara, a drugo ulogu gosta. Ova interakcija poti\u010de djecu da koriste specifi\u010dan vokabular i socijalne konvencije povezane s tim ulogama.<\/p>\n\n\n\nFOTO: UNSPLASH<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nKroz igru, djeca prirodno usvajaju nove rije\u010di, u\u010de kako konstruirati re\u010denice i razvijaju klju\u010dne komunikacijske vje\u0161tine. Ove igre su dragocjen alat u rukama roditelja, odgojitelja i u\u010ditelja, jer ne samo da poti\u010du govor, ve\u0107 i podupiru cjelokupni emocionalni i intelektualni razvoj djeteta.<\/p>\n\n\n\n
6. Ponavljanje i pro\u0161irivanje djetetovih izjava.<\/strong><\/h3>\n\n\n\nKada dijete ne\u0161to ka\u017ee, ponavljanjem njegovih rije\u010di i dodavanjem novih informacija, roditelji i odgojitelji mogu zna\u010dajno pridonijeti njegovom jezi\u010dnom razvoju. Na primjer, ako dijete ka\u017ee “Pas laje”, odrasla osoba mo\u017ee odgovoriti, “Da, pas laje. On laje jer je sretan.” Ovo ne samo da potvr\u0111uje originalnu izjavu djeteta, ve\u0107 i pro\u0161iruje kontekst i pru\u017ea dodatne informacije koje dijete mo\u017ee usvojiti.<\/p>\n\n\n\n
Ovaj pristup tako\u0111er poti\u010de djecu da razvijaju kompleksnije re\u010denice i vokabular. Ako dijete ka\u017ee “Auto ide brzo.”, roditelj ili odgojitelj mo\u017ee odgovoriti “Da, auto ide vrlo brzo. Gledaj kako prelazi cestu.” Ovdje, odrasla osoba ne samo da potvr\u0111uje djetetovu opasku, ve\u0107 dodaje nove elemente koji poti\u010du dijete da razmi\u0161lja i razgovara o dodatnim aspektima situacije.<\/p>\n\n\n\n
Osim toga, ponavljanje i pro\u0161irivanje pru\u017eaju priliku za ispravljanje jezi\u010dnih pogre\u0161aka na nenametljiv na\u010din. Ako dijete napravi gramati\u010dku gre\u0161ku, odrasla osoba mo\u017ee ponoviti izjavu s ispravkom, \u0161to djetetu omogu\u0107ava da \u010duje i nau\u010di pravilnu upotrebu jezika. Na primjer, ako dijete ka\u017ee “Ja tr\u010dao park”, odrasla osoba mo\u017ee odgovoriti, “Da, ti si tr\u010dao u parku.”<\/p>\n\n\n\n
Ponavljanje i pro\u0161irivanje poti\u010de pri\u010danje djeteta, nude\u0107i im osje\u0107aj uklju\u010denosti. Zbog toga je to odli\u010dan na\u010din kako potaknuti govor kod djece i istovremeno potaknuti razvoj samopouzdanja u komunikaciji i govoru.<\/p>\n\n\n\n
7. Kori\u0161tenje gesti zajedno s govorom.<\/strong><\/h3>\n\n\n\nEvo jo\u0161 jednog na\u010dina kako potaknuti pri\u010danje kod djece. Geste su prirodni dio ljudske komunikacije i mogu biti posebno korisne u ranom djetinjstvu, kada jezi\u010dne vje\u0161tine jo\u0161 uvijek nisu potpuno razvijene stoga su jedan od najboljih alata za sve one koje zanima kako potaknuti govor kod djece.<\/p>\n\n\n\n
Na primjer, kada roditelji pokazuju na objekt dok izgovaraju njegov naziv, poma\u017eu djetetu da pove\u017ee rije\u010d s njenim fizi\u010dkim predstavnikom. Ako roditelj ka\u017ee “lopta” dok pokazuje na loptu, dijete ne samo da u\u010di rije\u010d, ve\u0107 i dobiva vizualnu potvrdu \u0161to ta rije\u010d predstavlja.<\/p>\n\n\n\n
Osim toga, geste mogu pomo\u0107i u premo\u0161\u0107ivanju jezi\u010dnih prepreka prije nego \u0161to dijete u potpunosti razvije verbalne sposobnosti. Djeca \u010desto koriste geste prije nego \u0161to po\u010dnu govoriti, a ohrabrivanje ovog oblika komunikacije mo\u017ee olak\u0161ati prijelaz na verbalni govor. Na primjer, dijete koje jo\u0161 ne mo\u017ee izgovoriti rije\u010d “jesti” mo\u017ee imitirati gestu jedenja. Kada roditelji odgovore verbalno na ovu gestu, poti\u010du razumijevanje veze izme\u0111u geste i odgovaraju\u0107e rije\u010di.<\/p>\n\n\n\n
Kori\u0161tenje gesta zajedno s govorom tako\u0111er poti\u010de razvoj motori\u010dkih vje\u0161tina i koordinacije, a samim time i pri\u010danje djeteta. Integracija pokreta i rije\u010di zahtijeva koordinaciju izme\u0111u razli\u010ditih dijelova mozga, \u0161to je korisno za kognitivni razvoj. Na primjer, igranje igre “Glava, ramena, koljena i prsti\u201c ne samo da u\u010di djecu nazive dijelova tijela, ve\u0107 i poma\u017ee u razvoju motori\u010dkih vje\u0161tina i koordinacije.<\/p>\n\n\n\n
Ova metoda ne samo da oboga\u0107uje komunikaciju, ve\u0107 i poma\u017ee djeci da razviju bolje razumijevanje jezika i njegovih koncepta. Geste slu\u017ee kao vizualni poticaji koji podr\u017eavaju verbalne informacije, \u010dine\u0107i komunikaciju jasnijom, zabavnijom i efikasnijom. <\/p>\n\n\n\n
8. Ohrabrivanje djeteta da pri\u010da o slikama u knjigama.<\/strong><\/h3>\n\n\n\nKada djeca gledaju slike u knjigama, ona se ne samo suo\u010davaju s vizualnim stimulansima, ve\u0107 i s prilikom da verbaliziraju svoje misli i osje\u0107aje. Na primjer, roditelj mo\u017ee zatra\u017eiti od djeteta da opi\u0161e \u0161to vidi na slici ili da ispri\u010da pri\u010du baziranu na toj slici. Ako je slika \u0161umske scene, dijete mo\u017ee opisati \u017eivotinje koje vidi ili izmisliti pri\u010du o avanturi u \u0161umi. Ova vrsta aktivnosti poti\u010de djecu da koriste opisne rije\u010di, razvijaju narativne vje\u0161tine i izra\u017eavaju svoje ideje.<\/p>\n\n\n\n
Osim toga, razgovor o slikama u knjigama mo\u017ee potaknuti emocionalni razvoj i empatiju. Dijete mo\u017ee biti potaknuto da razmi\u0161lja o osje\u0107ajima likova na slici, \u0161to ih u\u010di prepoznavanju i razumijevanju emocija. Na primjer, gledaju\u0107i sliku lika koji je tu\u017ean, dijete mo\u017ee razgovarati o tome za\u0161to se lik osje\u0107a tako i kako bi se mogao osje\u0107ati bolje.<\/p>\n\n\n\n
Ova metoda obja\u0161njava kako potaknuti pri\u010danje kod djece, ali tako\u0111er omogu\u0107ava roditeljima i odgojiteljima da ispravljaju i pro\u0161iruju djetetov vokabular. Kada dijete ne\u0161to ka\u017ee o slici, odrasla osoba mo\u017ee ponoviti i pro\u0161iriti djetetov komentar, pru\u017eaju\u0107i dodatne informacije ili ispravljaju\u0107i jezi\u010dne pogre\u0161ke na nenametljiv na\u010din.<\/p>\n\n\n\n
9. Izbjegavanje kritiziranja pogre\u0161nog izgovora.<\/strong><\/h3>\n\n\n\nKada djeca eksperimentiraju s jezikom, \u010desto dolazi do izgovora koji nije to\u010dan. Na primjer, dijete mo\u017ee re\u0107i “vobot” umjesto “robot”. Umjesto ispravljanja ili kritiziranja, roditelj ili odgojitelj mo\u017ee ponoviti rije\u010d ispravno u kontekstu pozitivne re\u010denice, kao \u0161to je “Da, to je robot, vrlo lijepi robot.” Ovaj pristup ne samo da ispravlja izgovor, ve\u0107 i poti\u010de dijete da nastavi koristiti rije\u010di i izra\u017eavati se, stoga je tako\u0111er primjeren na\u010din kako potaknuti pri\u010danje kod djece. <\/p>\n\n\n\n
Pozitivan odgovor na pogre\u0161an izgovor poma\u017ee u izgradnji samopouzdanja kod djece. Ako dijete osje\u0107a sram ili strah od kritike, mo\u017ee postati suzdr\u017eano u govoru ili manje voljno sudjelovati u razgovorima. Ohrabrivanje i pozitivni odgovori, s druge strane, stvaraju sigurno okru\u017eenje u kojem dijete mo\u017ee slobodno eksperimentirati s jezikom i razvijati svoje vje\u0161tine.<\/p>\n\n\n\n
Pored toga, pozitivan pristup omogu\u0107ava djeci da se fokusiraju na su\u0161tinu komunikacije, a ne samo na tehni\u010dku to\u010dnost. Na primjer, ako dijete pri\u010da pri\u010du i koristi pogre\u0161an izgovor, va\u017enije je odgovoriti na sadr\u017eaj pri\u010de nego ispravljati svaku gre\u0161ku. <\/p>\n\n\n\n
10. Slu\u0161anje i pokazivanje zanimanja za djetetove pri\u010de.<\/strong><\/h3>\n\n\n\nKada roditelji aktivno slu\u0161aju i pokazuju zanimanje za ono \u0161to dijete govori, \u0161alju poruku da su djetetove misli, osje\u0107aji i pri\u010de va\u017eni. Na primjer, ako dijete pri\u010da o ne\u010demu \u0161to se dogodilo u \u0161koli, roditelj mo\u017ee pokazati zanimanje postavljaju\u0107i pitanja, komentiraju\u0107i i dijele\u0107i vlastita sli\u010dna iskustva. Ova vrsta interakcije ne samo da ja\u010da vezu izme\u0111u roditelja i djeteta, ve\u0107 i poti\u010de dijete da razvija svoje narativne sposobnosti i odli\u010dan je na\u010din kako potaknuti dje\u010dji govor.<\/p>\n\n\n\n
Aktivno slu\u0161anje tako\u0111er poma\u017ee djeci da razviju osje\u0107aj za strukturu pri\u010de i kako koristiti jezik za izra\u017eavanje kompleksnijih ideja. Na primjer, ako dijete pri\u010da o danu provedenom u zoolo\u0161kom vrtu, roditelj mo\u017ee potaknuti dijete da detaljnije opi\u0161e svoje do\u017eivljaje, \u0161to poma\u017ee djetetu da razvija opisne i narativne vje\u0161tine.<\/p>\n\n\n\n
Osim toga, kada roditelji pokazuju zanimanje za djetetove pri\u010de, to poma\u017ee djeci da razviju samopouzdanje u svoje govorne sposobnosti i zato je dobar izbor kako potaknuti pri\u010danje kod djece. Djeca koja osje\u0107aju da se njihov glas cijeni su sklonija eksperimentirati s novim rije\u010dima i izrazima, \u0161to je va\u017eno za razvoj govora i kako pomo\u0107i djetetu da pri\u010da. <\/p>\n\n\n\n
11. Pridru\u017eivanje djetetu u igri s lutkama ili figuricama.<\/strong><\/h3>\n\n\n\nIgra s lutkama ili figuricama omogu\u0107ava djeci da stvaraju vlastite pri\u010de i scenarije, \u010dime razvijaju svoj narativni govor i zato su jedan od vrlo \u010desto kori\u0161tenih pristupa kako potaknuti govor kod djece. Na primjer, dijete koje igra s figuricama superjunaka mo\u017ee stvoriti kompleksne pri\u010de u kojima ti likovi pro\u017eivljavaju razli\u010dite avanture. Kada se odrasla osoba pridru\u017ei ovoj igri, poti\u010de dijete da dalje razvija pri\u010du, \u0161to mo\u017ee pomo\u0107i u razvoju vokabulara, gramatike i sposobnosti pripovijedanja.<\/p>\n\n\n\n
Pridru\u017eivanje u igri tako\u0111er pru\u017ea priliku za modeliranje razgovornog jezika i ispravljanje jezi\u010dnih pogre\u0161aka na nenametljiv na\u010din. Kroz dijalog izme\u0111u lutaka ili figura, roditelji mogu demonstrirati pravilnu upotrebu jezika i struktura re\u010denica. Na primjer, ako dijete ka\u017ee “Ona ide trgovina”, roditelj mo\u017ee odgovoriti s “Da, ona ide u trgovinu kupiti ne\u0161to ukusno.”<\/p>\n\n\n\n
Ova vrsta igre tako\u0111er poti\u010de socijalnu i emocionalnu inteligenciju. Djeca koriste lutke ili figure kako bi istra\u017eila i izrazila osje\u0107aje, \u0161to mo\u017ee biti korisno za razvoj empatije i razumijevanja dru\u0161tvenih interakcija. Na primjer, dijete mo\u017ee koristiti lutku da izrazi tugu ili radost, omogu\u0107avaju\u0107i roditelju da razgovara s djetetom o tim emocijama.<\/p>\n\n\n\n
12. Prilago\u0111avanje jezika razini djetetovog razumijevanja.<\/strong><\/h3>\n\n\n\nKada se jezik prilagodi razini djetetovog razumijevanja, komunikacija postaje mnogo u\u010dinkovitija. Na primjer, kori\u0161tenje jednostavnijih rije\u010di i kra\u0107ih re\u010denica s mla\u0111im djetetom mo\u017ee pomo\u0107i u boljem razumijevanju i potaknuti dijete da odgovori. <\/p>\n\n\n\n
Ako dijete ima tri godine, roditelj bi mogao re\u0107i “Vidi\u0161 li pticu na stablu?” umjesto kori\u0161tenja slo\u017eenijih izraza kao \u0161to su “Mo\u017ee\u0161 li identificirati vrstu ptice koja je sletjela na najvi\u0161u granu tog hrasta?” Shva\u0107ate li zbog \u010dega je ovo odli\u010dan na\u010din kako potaknuti dje\u010dji govor.<\/p>\n\n\n\n
Ovaj pristup tako\u0111er omogu\u0107ava djetetu da postupno gradi svoj vokabular i jezi\u010dne sposobnosti. Kako dijete raste i razvija se, roditelji i odgojitelji mogu postupno po\u010deti koristiti slo\u017eenije rije\u010di i re\u010denice, \u010dime se poti\u010de daljnji jezi\u010dni razvoj. Na primjer, umjesto da se uvijek koriste osnovne rije\u010di, roditelji mogu po\u010deti uvoditi nove rije\u010di i obja\u0161njavati njihova zna\u010denja, poti\u010du\u0107i tako djetetovu znati\u017eelju i razumijevanje.<\/p>\n\n\n\n
Prilagodba jezika tako\u0111er poma\u017ee u izbjegavanju frustracija ili nesporazuma koji mogu nastati kada dijete ne razumije \u0161to mu se govori. Ako dijete osje\u0107a da je razumijevanje izvan njegovog dosega, mo\u017ee postati frustrirano ili izgubiti interes za razgovor.\u00a0<\/p>\n\n\n\n
13. Stvaranje mirnog i poticajnog okru\u017eenja za govor.<\/strong><\/h3>\n\n\n\nMirno okru\u017eenje omogu\u0107ava djeci da se usredoto\u010de na zvukove i rije\u010di, \u0161to je klju\u010dno za razumijevanje jezika i u\u010denje novih rije\u010di. Na primjer, \u010ditanje pri\u010de u tihoj sobi, bez ometanja televizije ili drugih bu\u010dnih igra\u010daka, mo\u017ee pomo\u0107i djetetu da se potpuno usredoto\u010di na pri\u010du i razgovor s roditeljem. Ovo ne samo da poma\u017ee u razvoju slu\u0161nih vje\u0161tina, ve\u0107 i poti\u010de dijete da aktivno sudjeluje u razgovoru.<\/p>\n\n\n\n
Poticajno okru\u017eenje tako\u0111er uklju\u010duje pru\u017eanje materijala i aktivnosti koje podupiru govorni razvoj. To mo\u017ee uklju\u010divati knjige s bogatim ilustracijama, edukativne igra\u010dke koje poti\u010du razgovor, ili igre koje zahtijevaju verbalnu komunikaciju. Na primjer, igra\u010dka koja zahtijeva od djeteta da imenuje boje ili oblike mo\u017ee biti korisna u razvijanju vokabulara i jezi\u010dnih vje\u0161tina.<\/p>\n\n\n\n
Osim toga, poticajno okru\u017eenje za govor tako\u0111er zna\u010di pru\u017eanje emocionalne podr\u0161ke i ohrabrenja. Kada dijete osje\u0107a da je sigurno i podr\u017eano u svom okru\u017eenju, sklonije je eksperimentirati s jezikom i izra\u017eavati se. <\/p>\n\n\n\n