Kako potaknuti govor kod djece? (15 savjeta)

Znate li kako potaknuti govor kod djece? Razvoj govora kod djece jedan je od najuzbudljivijih aspekata roditeljstva i edukacije. Svaki prvi izgovoreni slog, riječ, pa i cijela rečenica, predstavljaju važne prekretnice u djetetovom razvoju. No, što se može učiniti kako bi se djeca potaknula na govor i kako osigurati da njihov jezični razvoj napreduje optimalno? 

Ovaj članak bavi se upravo tim pitanjem, istražujući različite strategije i tehnike koje roditelji, skrbnici i odgojitelji mogu primijeniti kako bi podržali i potaknuli razvoj govora kod djece. 

kako potaknuti govor kod djece
FOTO: UNSPLASH

Od pružanja bogatog jezičnog okruženja do igara koje potiču verbalnu interakciju, istražit ćemo raznovrsne i kreativne pristupe koji ne samo da promiču jezične vještine, već i jačaju vezu između djeteta i odraslih u njihovom životu. Saznajte kako pomoći djetetu da priča i zašto je pričanje djeteta važan dio njegove socijalne interakcije. 

15 najboljih savjeta kako potaknuti govor kod djece

1. Svakodnevno zajedničko čitanje.

Jedna od najučinkovitijih i najugodnijih metoda za poticanje govora kod djece jest čitanje zajedno. Ova aktivnost nije samo sredstvo za učenje i zabavu, već i dragocjena prilika za poticanje dječjeg govora i kako pomoći djetetu da priča.

Kada roditelji čitaju sa svojim djetetom, stvara se interaktivno okruženje bogato riječima i konceptima. Svaka stranica knjige donosi nove prilike za učenje i raspravu. Na primjer, čitanjem priče o životinjama na farmi, dijete ne samo da uči nove riječi kao što su “krava”, “konj”, i “kokoš”, već i razvija razumijevanje o svijetu oko sebe. 

Roditelji mogu potaknuti pričanje kod djece postavljajući pitanja poput “Kako misliš da se ova životinja osjeća?” ili “Što bi se dogodilo dalje u priči?”. Ovakva interakcija potiče dijete da koristi riječi za izražavanje misli i emocija.

Osim toga, čitanje pruža priliku za slušanje i imitaciju. Dijete sluša kako roditelj naglašava riječi, formira rečenice i izražava emocije kroz ton glasa. Ovo slušanje je ključno za razvoj govora, jer djeca uče kako koristiti jezik u različitim kontekstima. Na primjer, čitanjem priče u kojoj likovi pokazuju različite emocije, dijete uči kako koristiti ton i izraz lica za prenošenje osjećaja, što je važan aspekt komunikacije.

Redovito čitanje također izgrađuje vokabular. Svaka nova knjiga je prilika za upoznavanje s novim riječima i frazama. Dijete koje redovito sluša različite priče, postupno gradi bogat jezični repertoar koji može koristiti u svakodnevnom govoru. 

2. Pjevanje pjesmica i brojalica.

Pjevanje pjesmica i brojalica je mnogo više od pukog zabavljanja djece – to je odličan alat kako potaknuti govor kod djece. Melodije i ritmovi ovih pjesama olakšavaju pamćenje riječi i fraza. 

Na primjer, kada roditelji i djeca zajedno pjevaju klasičnu brojalicu poput “Jedan, dva, tri, četiri, pet…”, djeca ne samo da uče brojeve, već i razvijaju osjećaj za ritam, što je važno za jezično razumijevanje. Osim toga, ponavljanje istih stihova u pjesmama pomaže djeci da uče i uvježbavaju nove riječi, što je temeljni korak u razvoju govora i dobar način kako pomoći djetetu da priča.

Pjevanje također stimulira emocionalni razvoj i socijalne vještine. Kroz pjesme koje izražavaju različite emocije, od radosti do tuge, djeca uče kako verbalizirati svoja osjećanja. Na primjer, pjevanjem veselih pjesmica kao što je “Kad si sretan pljesni rukama”, djeca ne samo da uče izraziti sreću, već i usvajaju kako geste mogu pratiti riječi, što je važan aspekt komunikacije.

Osim toga, pjevanje pjesmica koje uključuju igru riječi ili dosjetke, poput “Eci, peci, pec”, potiče kreativno razmišljanje i igru riječima. Ovo ne samo da potiče jezičnu kreativnost, već i potiče djecu da razmišljaju o značenju riječi i kako ih koristiti u različitim kontekstima.

3. Razgovaranje s djetetom o svakodnevnim aktivnostima.

Razgovori o svakodnevnim aktivnostima pružaju prirodnu platformu za učenje jezika i također su dobar način kako potaknuti govor kod djece. Na primjer, dok pripremate obrok, možete razgovarati s djetetom o različitim sastojcima koje koristite, opisujući njihovu boju, teksturu i okus. Ova jednostavna interakcija ne samo da povećava djetetov vokabular, već ga i potiče da postavlja pitanja i izražava svoje misli. Za pričanje djeteta je bitno da je slobodno i nesmetano.

Svakodnevni razgovori također pomažu djeci da razumiju strukturu i pravila jezika. Kroz redovitu komunikaciju, djeca uče kako graditi rečenice, koristiti pravilnu gramatiku i razvijati narativne vještine. Na primjer, tijekom šetnje parkom, možete razgovarati s djetetom o tome što vidite, potičući ga da opisuje svoje okruženje. Ovo potiče dijete da formira rečenice i koristi jezik za opisivanje svojih iskustava.

Osim toga, razgovori o svakodnevnim aktivnostima pružaju priliku za emocionalni razvoj. Kada roditelji slušaju i odgovaraju na djetetove komentare, dijete se osjeća vrednovano i razumljeno, što potiče njegovo samopouzdanje i osjećaj sigurnosti. Na primjer, razgovor o tome kako se dijete osjeća tijekom dana u vrtiću ili školi može potaknuti dijete da dijeli svoje osjećaje i iskustva.

Redoviti razgovori također pomažu djeci da razvijaju socijalne vještine. Kroz interakciju s roditeljima, djeca uče kako slušati, čekati svoj red za govor i kako se povezati s drugima kroz jezik. 

4. Postavljanje pitanja i čekanje odgovora.

Postavljanje pitanja djetetu potiče ga da aktivno koristi jezik kako bi izrazilo svoje ideje i osjećaje. Na primjer, postavljanjem otvorenih pitanja poput “Što ti je danas bilo najzabavnije u vrtiću?” ili “Kako misliš da se osjeća ovaj lik u priči?”, dajemo djetetu priliku da razvija svoje misli i verbalno ih izražava.

Ova vrsta interakcije ne samo da pomaže razvoju vokabulara i sposobnosti izražavanja, već i potiče razvoj kritičkog razmišljanja i empatije, ali i samo pričanje djeteta.

Čekanje odgovora je jednako važno kao i postavljanje pitanja. Strpljivo čekanje dok dijete formira svoje misli i riječi pokazuje poštovanje prema njegovom procesu učenja. To također pomaže djeci da razumiju da je njihov glas važan i cijenjen. Na primjer, kada dijete razmišlja kako odgovoriti na pitanje o svojoj omiljenoj igri, strpljivo čekanje daje mu vremena da pažljivo razmotri i artikulira svoje misli.

Osim toga, ova metoda pruža priliku za modeliranje dobrog slušanja, što je ključna komponenta efikasne komunikacije. Djeca uče kako biti dobri slušatelji promatranjem kako odrasli slušaju njih. Kroz ovo, ona uče važnost pažnje, strpljenja i poštovanja u komunikaciji.

5. Igranje igara koje uključuju verbalnu interakciju.

Ako vas zanima kako potaknuti govor kod djece svakako se počnite više igrati s njim. Igranje igara koje uključuju verbalnu interakciju predstavlja jedan od najučinkovitijih i najzabavnijih načina za poticanje govornih vještina kod djece. Kroz igru, djeca ne samo da uče i razvijaju svoj jezik, već se i zabavljaju, što čini učenje prirodnim i ugodnim procesom. 

Igre poput “Ja…vidim-vidim“, gdje djeca opisuju predmete koje vide oko sebe, izvrsni su primjeri kako igra može potaknuti verbalnu interakciju. Na primjer, dijete može reći “Vidim nešto crveno” i drugi sudionici igre trebaju pogoditi o čemu se radi. Ova igra ne samo da potiče djecu da koriste opisne riječi, već i razvija njihove sposobnosti slušanja i zaključivanja.

Igre koje uključuju uloge i simulaciju, kao što je igra kućanstva ili trgovine, također su odlične za poticanje verbalne interakcije. Djeca koriste govor za pregovaranje, rješavanje problema i izražavanje različitih uloga, što je korisno za razvoj socijalnih i jezičnih vještina. Na primjer, dvoje djece može se pretvarati da vode restoran, pri čemu jedno dijete igra ulogu konobara, a drugo ulogu gosta. Ova interakcija potiče djecu da koriste specifičan vokabular i socijalne konvencije povezane s tim ulogama.

druženje s djecom
FOTO: UNSPLASH

Kroz igru, djeca prirodno usvajaju nove riječi, uče kako konstruirati rečenice i razvijaju ključne komunikacijske vještine. Ove igre su dragocjen alat u rukama roditelja, odgojitelja i učitelja, jer ne samo da potiču govor, već i podupiru cjelokupni emocionalni i intelektualni razvoj djeteta.

6. Ponavljanje i proširivanje djetetovih izjava.

Kada dijete nešto kaže, ponavljanjem njegovih riječi i dodavanjem novih informacija, roditelji i odgojitelji mogu značajno pridonijeti njegovom jezičnom razvoju. Na primjer, ako dijete kaže “Pas laje”, odrasla osoba može odgovoriti, “Da, pas laje. On laje jer je sretan.” Ovo ne samo da potvrđuje originalnu izjavu djeteta, već i proširuje kontekst i pruža dodatne informacije koje dijete može usvojiti.

Ovaj pristup također potiče djecu da razvijaju kompleksnije rečenice i vokabular. Ako dijete kaže “Auto ide brzo.”, roditelj ili odgojitelj može odgovoriti “Da, auto ide vrlo brzo. Gledaj kako prelazi cestu.” Ovdje, odrasla osoba ne samo da potvrđuje djetetovu opasku, već dodaje nove elemente koji potiču dijete da razmišlja i razgovara o dodatnim aspektima situacije.

Osim toga, ponavljanje i proširivanje pružaju priliku za ispravljanje jezičnih pogrešaka na nenametljiv način. Ako dijete napravi gramatičku grešku, odrasla osoba može ponoviti izjavu s ispravkom, što djetetu omogućava da čuje i nauči pravilnu upotrebu jezika. Na primjer, ako dijete kaže “Ja trčao park”, odrasla osoba može odgovoriti, “Da, ti si trčao u parku.”

Ponavljanje i proširivanje potiče pričanje djeteta, nudeći im osjećaj uključenosti. Zbog toga je to odličan način kako potaknuti govor kod djece i istovremeno potaknuti razvoj samopouzdanja u komunikaciji i govoru.

7. Korištenje gesti zajedno s govorom.

Evo još jednog načina kako potaknuti pričanje kod djece. Geste su prirodni dio ljudske komunikacije i mogu biti posebno korisne u ranom djetinjstvu, kada jezične vještine još uvijek nisu potpuno razvijene stoga su jedan od najboljih alata za sve one koje zanima kako potaknuti govor kod djece.

Na primjer, kada roditelji pokazuju na objekt dok izgovaraju njegov naziv, pomažu djetetu da poveže riječ s njenim fizičkim predstavnikom. Ako roditelj kaže “lopta” dok pokazuje na loptu, dijete ne samo da uči riječ, već i dobiva vizualnu potvrdu što ta riječ predstavlja.

Osim toga, geste mogu pomoći u premošćivanju jezičnih prepreka prije nego što dijete u potpunosti razvije verbalne sposobnosti. Djeca često koriste geste prije nego što počnu govoriti, a ohrabrivanje ovog oblika komunikacije može olakšati prijelaz na verbalni govor. Na primjer, dijete koje još ne može izgovoriti riječ “jesti” može imitirati gestu jedenja. Kada roditelji odgovore verbalno na ovu gestu, potiču razumijevanje veze između geste i odgovarajuće riječi.

Korištenje gesta zajedno s govorom također potiče razvoj motoričkih vještina i koordinacije, a samim time i pričanje djeteta. Integracija pokreta i riječi zahtijeva koordinaciju između različitih dijelova mozga, što je korisno za kognitivni razvoj. Na primjer, igranje igre “Glava, ramena, koljena i prsti“ ne samo da uči djecu nazive dijelova tijela, već i pomaže u razvoju motoričkih vještina i koordinacije.

Ova metoda ne samo da obogaćuje komunikaciju, već i pomaže djeci da razviju bolje razumijevanje jezika i njegovih koncepta. Geste služe kao vizualni poticaji koji podržavaju verbalne informacije, čineći komunikaciju jasnijom, zabavnijom i efikasnijom. 

8. Ohrabrivanje djeteta da priča o slikama u knjigama.

Kada djeca gledaju slike u knjigama, ona se ne samo suočavaju s vizualnim stimulansima, već i s prilikom da verbaliziraju svoje misli i osjećaje. Na primjer, roditelj može zatražiti od djeteta da opiše što vidi na slici ili da ispriča priču baziranu na toj slici. Ako je slika šumske scene, dijete može opisati životinje koje vidi ili izmisliti priču o avanturi u šumi. Ova vrsta aktivnosti potiče djecu da koriste opisne riječi, razvijaju narativne vještine i izražavaju svoje ideje.

Osim toga, razgovor o slikama u knjigama može potaknuti emocionalni razvoj i empatiju. Dijete može biti potaknuto da razmišlja o osjećajima likova na slici, što ih uči prepoznavanju i razumijevanju emocija. Na primjer, gledajući sliku lika koji je tužan, dijete može razgovarati o tome zašto se lik osjeća tako i kako bi se mogao osjećati bolje.

Ova metoda objašnjava kako potaknuti pričanje kod djece, ali također omogućava roditeljima i odgojiteljima da ispravljaju i proširuju djetetov vokabular. Kada dijete nešto kaže o slici, odrasla osoba može ponoviti i proširiti djetetov komentar, pružajući dodatne informacije ili ispravljajući jezične pogreške na nenametljiv način.

9. Izbjegavanje kritiziranja pogrešnog izgovora.

Kada djeca eksperimentiraju s jezikom, često dolazi do izgovora koji nije točan. Na primjer, dijete može reći “vobot” umjesto “robot”. Umjesto ispravljanja ili kritiziranja, roditelj ili odgojitelj može ponoviti riječ ispravno u kontekstu pozitivne rečenice, kao što je “Da, to je robot, vrlo lijepi robot.” Ovaj pristup ne samo da ispravlja izgovor, već i potiče dijete da nastavi koristiti riječi i izražavati se, stoga je također primjeren način kako potaknuti pričanje kod djece. 

Pozitivan odgovor na pogrešan izgovor pomaže u izgradnji samopouzdanja kod djece. Ako dijete osjeća sram ili strah od kritike, može postati suzdržano u govoru ili manje voljno sudjelovati u razgovorima. Ohrabrivanje i pozitivni odgovori, s druge strane, stvaraju sigurno okruženje u kojem dijete može slobodno eksperimentirati s jezikom i razvijati svoje vještine.

Pored toga, pozitivan pristup omogućava djeci da se fokusiraju na suštinu komunikacije, a ne samo na tehničku točnost. Na primjer, ako dijete priča priču i koristi pogrešan izgovor, važnije je odgovoriti na sadržaj priče nego ispravljati svaku grešku. 

10. Slušanje i pokazivanje zanimanja za djetetove priče.

Kada roditelji aktivno slušaju i pokazuju zanimanje za ono što dijete govori, šalju poruku da su djetetove misli, osjećaji i priče važni. Na primjer, ako dijete priča o nečemu što se dogodilo u školi, roditelj može pokazati zanimanje postavljajući pitanja, komentirajući i dijeleći vlastita slična iskustva. Ova vrsta interakcije ne samo da jača vezu između roditelja i djeteta, već i potiče dijete da razvija svoje narativne sposobnosti i odličan je način kako potaknuti dječji govor.

Aktivno slušanje također pomaže djeci da razviju osjećaj za strukturu priče i kako koristiti jezik za izražavanje kompleksnijih ideja. Na primjer, ako dijete priča o danu provedenom u zoološkom vrtu, roditelj može potaknuti dijete da detaljnije opiše svoje doživljaje, što pomaže djetetu da razvija opisne i narativne vještine.

Osim toga, kada roditelji pokazuju zanimanje za djetetove priče, to pomaže djeci da razviju samopouzdanje u svoje govorne sposobnosti i zato je dobar izbor kako potaknuti pričanje kod djece. Djeca koja osjećaju da se njihov glas cijeni su sklonija eksperimentirati s novim riječima i izrazima, što je važno za razvoj govora i kako pomoći djetetu da priča. 

11. Pridruživanje djetetu u igri s lutkama ili figuricama.

Igra s lutkama ili figuricama omogućava djeci da stvaraju vlastite priče i scenarije, čime razvijaju svoj narativni govor i zato su jedan od vrlo često korištenih pristupa kako potaknuti govor kod djece. Na primjer, dijete koje igra s figuricama superjunaka može stvoriti kompleksne priče u kojima ti likovi proživljavaju različite avanture. Kada se odrasla osoba pridruži ovoj igri, potiče dijete da dalje razvija priču, što može pomoći u razvoju vokabulara, gramatike i sposobnosti pripovijedanja.

Pridruživanje u igri također pruža priliku za modeliranje razgovornog jezika i ispravljanje jezičnih pogrešaka na nenametljiv način. Kroz dijalog između lutaka ili figura, roditelji mogu demonstrirati pravilnu upotrebu jezika i struktura rečenica. Na primjer, ako dijete kaže “Ona ide trgovina”, roditelj može odgovoriti s “Da, ona ide u trgovinu kupiti nešto ukusno.”

Ova vrsta igre također potiče socijalnu i emocionalnu inteligenciju. Djeca koriste lutke ili figure kako bi istražila i izrazila osjećaje, što može biti korisno za razvoj empatije i razumijevanja društvenih interakcija. Na primjer, dijete može koristiti lutku da izrazi tugu ili radost, omogućavajući roditelju da razgovara s djetetom o tim emocijama.

12. Prilagođavanje jezika razini djetetovog razumijevanja.

Kada se jezik prilagodi razini djetetovog razumijevanja, komunikacija postaje mnogo učinkovitija. Na primjer, korištenje jednostavnijih riječi i kraćih rečenica s mlađim djetetom može pomoći u boljem razumijevanju i potaknuti dijete da odgovori. 

Ako dijete ima tri godine, roditelj bi mogao reći “Vidiš li pticu na stablu?” umjesto korištenja složenijih izraza kao što su “Možeš li identificirati vrstu ptice koja je sletjela na najvišu granu tog hrasta?” Shvaćate li zbog čega je ovo odličan način kako potaknuti dječji govor.

Ovaj pristup također omogućava djetetu da postupno gradi svoj vokabular i jezične sposobnosti. Kako dijete raste i razvija se, roditelji i odgojitelji mogu postupno početi koristiti složenije riječi i rečenice, čime se potiče daljnji jezični razvoj. Na primjer, umjesto da se uvijek koriste osnovne riječi, roditelji mogu početi uvoditi nove riječi i objašnjavati njihova značenja, potičući tako djetetovu znatiželju i razumijevanje.

Prilagodba jezika također pomaže u izbjegavanju frustracija ili nesporazuma koji mogu nastati kada dijete ne razumije što mu se govori. Ako dijete osjeća da je razumijevanje izvan njegovog dosega, može postati frustrirano ili izgubiti interes za razgovor. 

13. Stvaranje mirnog i poticajnog okruženja za govor.

Mirno okruženje omogućava djeci da se usredotoče na zvukove i riječi, što je ključno za razumijevanje jezika i učenje novih riječi. Na primjer, čitanje priče u tihoj sobi, bez ometanja televizije ili drugih bučnih igračaka, može pomoći djetetu da se potpuno usredotoči na priču i razgovor s roditeljem. Ovo ne samo da pomaže u razvoju slušnih vještina, već i potiče dijete da aktivno sudjeluje u razgovoru.

Poticajno okruženje također uključuje pružanje materijala i aktivnosti koje podupiru govorni razvoj. To može uključivati knjige s bogatim ilustracijama, edukativne igračke koje potiču razgovor, ili igre koje zahtijevaju verbalnu komunikaciju. Na primjer, igračka koja zahtijeva od djeteta da imenuje boje ili oblike može biti korisna u razvijanju vokabulara i jezičnih vještina.

Osim toga, poticajno okruženje za govor također znači pružanje emocionalne podrške i ohrabrenja. Kada dijete osjeća da je sigurno i podržano u svom okruženju, sklonije je eksperimentirati s jezikom i izražavati se. 

14. Upotreba aplikacija i edukativnih programa koji potiču govor.

Ako vas zanimaju više edukativni načini kako potaknuti govor kod djece, tada se možete okrenuti novim tehnologijama, ali ne u prevelikoj mjeri. 

Edukativne aplikacije i programi često su dizajnirani da kroz igru podučavaju jezične vještine. Na primjer, aplikacija koja uči djecu novim riječima kroz interaktivne igre može biti privlačna i poticajna. Djeca mogu učiti riječi povezane s bojama, oblicima, brojevima ili svakodnevnim predmetima kroz zabavne aktivnosti koje drže njihovu pažnju.

Osim toga, mnoge aplikacije koriste nagradne sustave kako bi potaknule učenje i zadržale interes djeteta. Na primjer, aplikacija može ponuditi virtualne nagrade za svaku novu riječ koju dijete nauči i ispravno upotrijebi. Ovo ne samo da motivira djecu da nastave učiti, već i pruža osjećaj postignuća.

govor u djece
FOTO: UNSPLASH

Interaktivne priče i knjige također mogu biti korisne. Aplikacije koje nude priče s mogućnošću interakcije, gdje djeca mogu dodirivati ekran kako bi otkrili nove riječi ili pokrenuli dijelove priče, mogu poboljšati razumijevanje i vokabular. Na primjer, dijete može dodirnuti sliku životinje u priči kako bi čulo kako se ta životinja zove i kako zvuči.

Važno je napomenuti da bi upotreba tehnologije trebala biti uravnotežena s drugim aktivnostima. Dok su aplikacije i edukativni programi korisni, oni ne mogu u potpunosti zamijeniti interakciju s roditeljima, igru s vršnjacima i druge ne-tehnološke oblike učenja.

15. Izbjegavanje prekomjernog korištenja tehnologije koja može ograničiti verbalnu interakciju.

Prekomjerno korištenje tehnologije, poput gledanja televizije ili igranja igara na tabletu, može ograničiti vrijeme koje dijete provodi u govoru i interakciji s drugima. 

Na primjer, dijete koje provodi veći dio dana gledajući crtiće može propustiti prilike za razgovor s roditeljima ili vršnjacima, što je ključno za razvoj jezičnih i socijalnih vještina. U takvim situacijama, verbalna interakcija je svedena na minimum, što može usporiti razvoj govora.

Za razliku od toga, aktivnosti koje uključuju razgovor, igru i osobnu interakciju nude bogatiji jezični input i prilike za razvoj govornih vještina. Na primjer, igranje uloga, čitanje knjiga ili zajedničke obiteljske aktivnosti, poput kuhanja, pružaju djetetu priliku za učenje novih riječi, prakticiranje izražavanja misli i razvijanje socijalnih vještina.

Ograničavanje vremena provedenog pred ekranima također potiče djecu da istražuju svoje okruženje, što može potaknuti znatiželju i kreativnost. Kroz igru i istraživanje, djeca uče kako komunicirati, rješavati probleme i imati interakcije s drugima, što su ključne vještine za cjelokupni razvoj.

Važno je napomenuti da tehnologija sama po sebi nije negativna; zapravo, kada se koristi umjereno i ciljano, može biti koristan alat u edukaciji. Ključ je u pronalaženju ravnoteže između tehnoloških aktivnosti i onih koje promiču direktnu komunikaciju i interakciju.

Zašto neka djeca kasne s govorom?

Kada je riječ o razvoju govora kod djece, roditelji i odgojitelji često se susreću s različitim tempom napretka među djecom. Dok neka djeca brzo usvajaju riječi i fraze, druga mogu pokazivati znakove kasnijeg progovaranja. 

Prvo je važno razumjeti da kasniji govor ne mora nužno biti pokazatelj problema u razvoju ili smanjene inteligencije. Djeca se razvijaju različitim brzinama i imaju jedinstvene putanje učenja. 

Razlike u tempu razvoja govora mogu biti rezultat mnogih faktora, uključujući genetsku predispoziciju, okolišne utjecaje i individualne karakteristike svakog djeteta. Neka djeca su prirodno više usmjerena na fizičko istraživanje svijeta oko sebe, dok su druga sklonija verbalnom izražavanju.

Kada govorimo o inteligenciji, važno je naglasiti da kasniji razvoj govora nije pouzdan indikator nižeg intelektualnog potencijala. U stvari, mnoga djeca koja kasnije progovore kasnije pokažu izvanredne verbalne i kognitivne vještine. Važno je napraviti razliku između djeteta koje jednostavno kasnije progovara i djeteta koje može imati specifične jezične poteškoće ili druge izazove u razvoju.

Pitate se kako potaknuti dječji govor? Jedan od ključnih pristupa je stvaranje bogatog jezičnog okruženja. Ovo uključuje čitanje priča, pjevanje pjesmica, razgovor o svakodnevnim događajima i ohrabrivanje djeteta da izražava svoje misli i osjećaje. Interakcija s djetetom kroz igru, pripovijedanje i svakodnevne razgovore može znatno pridonijeti razvoju njegovog govora.

Osim toga, važno je slušati i odgovarati na djetetove pokušaje komunikacije, čak i kada su ti pokušaji nespretni ili nejasni. Slušanje i odgovaranje s poštovanjem i zanimanjem jača djetetovo samopouzdanje i potiče daljnji razvoj govora.

U nekim slučajevima, posebno kada postoji zabrinutost za razvoj govora, stručno vrednovanje od strane logopeda može biti korisno. Stručnjaci mogu procijeniti djetetov jezični razvoj i preporučiti specifične strategije ili intervencije kako bi podržali njegov napredak i pomoći vam pronaći načine kako potaknuti dječji govor.

Postoje li slučajevi kada djeca odbijaju govor?

Postoje i slučajevi kada djeca odbijaju govoriti, iako su fizički sposobna za govor. Ovo ponašanje može biti uzrokovano različitim psihološkim, emocionalnim ili okolišnim faktorima. Ponekad je teško otkriti kako potaknuti dječji govor u ovim slučajevima, ali strpljenje i razumijevanje su najvažniji. 

Ovo je anksiozni poremećaj kod kojeg dijete koje inače normalno govori u nekim situacijama (kao recimo kod kuće) konzistentno odbija govoriti u drugim situacijama, poput škole ili u prisustvu nepoznatih osoba. Ovaj poremećaj je često povezan s visokom razinom anksioznosti.

  • Traumatski događaji

Neka djeca mogu prestati govoriti nakon što dožive traumatičan događaj. To može biti obrambeni mehanizam ili način nošenja s teškim emocionalnim stresom.

  • Emocionalni problemi 

U nekim slučajevima, djeca mogu koristiti šutnju kao oblik kontrole, izražavanja nezadovoljstva, ili kao način suočavanja s određenim emocionalnim izazovima.

  • Socijalna anksioznost ili sramežljivost

Neka djeca mogu biti izrazito sramežljiva ili imaju socijalnu anksioznost, što ih može navesti da se suzdržavaju od govora u socijalnim situacijama.

  • Razvojni izazovi

Iako to nije jako uobičajeno, neka djeca s određenim razvojnim izazovima mogu pokazivati otpor prema govoru zbog frustracija ili poteškoća povezanih s komunikacijom.

U svim ovim situacijama, važno je pristupiti djetetu s razumijevanjem i strpljenjem. Ako postoji zabrinutost zbog odbijanja govora kod djeteta, preporučuje se konzultacija s pedijatrom ili stručnjakom za govor.