Hrana i piće,Popularno,Zdravlje

Oralna higijena nije samo pranje zubi

Oralna higijena jako je važan aspekt ljudskog zdravlja i mnogi zdravstvenici djelatnici će vam reći da dio bolesti koje nisu direktno vezane uz zube nastaju baš zbog loše oralne higijene. Riječ je o bolestima grla, desni, kože, tkiva lica i slično.

Lijepi i zdravi zubi nisu svima zapisani u genetskom kodu, pa čak i ako jesu za održavanje tih lijepih i zdravih zubi treba odvojiti vremena inače dolazi do njihovog kvarenja. Ako niste te sreće i vaši zubi nisu nasljedno ljepši i zdraviji morate uložiti još više truda u to da ih napravite takvima. 

Loša oralna higijena može dovesti do brzog propadanja zubiju i stvaranja raznih bolesti usne šupljine pa je jako važno da što prije postanete svjesni te činjenice. Što ranije krenete s pravom oralnom higijenom (a to nije samo pranje zubi) manje ćete oštetiti zube i njihovu caklinu te ćete svoju usnu šupljinu održati zdravom.

Redovno pranje zubi – osnova na kojoj gradite zdravlje usne šupljine

Ako imate puno pitanja vezanih uz oralnu higijenu: je li dovoljno zube prati dva puta dnevno, kada ih prati, koliko ih dugo prati i slično, tu sam da vam odgovorim na sve njih. Dobra informiranost je jako važna pa u nastavku pročitajte sve što vas zanima o ovoj temi.

Koju zubnu pastu koristiti?

Zubne paste nisu presudne za dobro pranje zubi pa je na vama da odaberete onu koja vam najbolje odgovara. Danas postoji mnogo proizvođača i vrsta pasti za zube, ali razlika među svim pastama je minimalna. Određenu pastu za zube treba kupovati jedino ako postoji neka bolest desni ili usne šupljine koju treba liječiti; za sve ostale slučajeve vrsta paste nije bitna, bitan je način pranja.

Paste s fluoridom su popularne jer popravljaju blaga oštećenja cakline i pomažu spriječiti pretvaranje plaka u kamenac. 

Kakvu četkicu koristiti?

Ovo je pitanje mnogo važnije od gornjeg jer dobro pranje zubi u mnogočemu ovisi o četkici za zube. Dobra četkica ima čvrstu dršku koja će vam omogućiti da kontrolirate kretanje i pritisak cijelo vrijeme pranja zubi. Jako savitljive drške onemogućit će vam istinski dobro pranje zubi.

Trebala bi imati i što više vlakana jer će se zubi tako kvalitetnije očistiti. Mnogi biraju tvrda vlakna jer su uvjereni da će na taj način bolje oprati zube, ali to je pogrešno. Oprat će ih jednako dobro kao i sa srednje tvrdom četkicom, ali tvrda četkica bi mogla uzrokovati povlačenje desni i abrazije pa i nije preporučljiva. 

Najbolja četkica bila bi ona s malom glavom i mnogo gusto raspoređenih vlakana u njoj. Takva mekana vlakna se lako šire i savijaju pa mogu obuhvatiti veliku površinu zubi. Ta će vlakna istovremeno odlično masirati desni. 

Četkicu treba mijenjati svaka tri mjeseca.

Kako pravilno koristiti četkicu?

Pranje zubiju mora biti radnja kojoj ste posvećeni, a ne radnja koju odrađujete dok simultano radite još desetak stvari. Zube je potrebno prati u stojećem položaju i važno je da se gledate dok perete i pratite svoje pokrete. Jači pritisak prilikom pranja ne znači da ćete bolje oprati zube jer je bitnija tehnika od jačine. Četkica se mora držati pod kutem od 45 stupnjeva kako bi istovremeno mogla zahvatiti i zubno meso, ne samo zub. 

Zube perite najmanje tri minute, a najbolja provjera dobro opranih zubi je ona pomoću jezika. Jezikom pređite preko zubi i provjerite jesu li sve površine uistinu glatke. 

Nemojte zaboraviti zubni konac ili interdentalne četkice

Nakon što završite s pranjem zubi dodatno ih očistite interdentalnom četkicom, a nakon toga i zubnim koncem koji će pomoći ukloniti nečistoću između zubi, osobito kod prednjih zubi gdje četkica ne pomaže. Konac ne bi bilo loše upotrijebiti i prije pranja zubi jer bi se iz prostora između zubi izvukle nakupine hrane pa bi se ta područja četkanjem mogla još bolje oprati.

Nemojte zaboraviti očistiti i jezik pomoću četkice. Skinite tanki bijeli sloj koji se stvorio na njemu, a koji može dovesti do razvoja infekcije i stvaranjem lošeg zadaha.

Koliko često prati zube?

Zube možete prati koliko god puta želite, ali to nipošto ne bi smjelo biti manje od dva puta dnevno. Najvažnije pranje zubi je večernje pranje zubi jer se tako uklanja veliki broj bakterija koje bi tijekom noći načinile ozbiljnu štetu na caklini. 

Bitno je da nakon jela ne perete zube barem jedan sat jer će zubi barem toliko dugo biti osjetljivi radi kiselosti nastale hranom.

Koje su navike loše, a koje dobre za zdravlje zubi?

Ispijanje kave i pušenje nisu dobri za oralno zdravlje, ali njegovi mnogo gori neprijatelji su slatki sokovi i gazirani napitci.  Ako vam se teško osloboditi loše navike ispijanja sokova obratite pozornost na to kako perete zube i uvedite praksu češćeg posjeta stomatologu. 

Ispijanje jogurta je vrlo dobra stvar za oralno zdravlje jer smanjuje broj bakterija u ustima i sprječava nastajanje bolesti vezanih uz zubno meso.

Prevelika količina određenih prehrambenih namirnica kao što su kava, crno vino, tamno voće i povrće mogu utjecati na promjenu boje zubi. Oni mogu potamniti i dobiti sivkasti ili smećkasti pigment. Ovo je osobito često kod pušača.

Pranje zubi odmah nakon obroka nije preporučljivo jer kiselost usne šupljine raste kad jedete i u tom je trenutku zubna caklina najosjetljivija. Zbog toga bi se moglo dogoditi da napravite više štete nego koristi jer će pranje zubi nakon jela oštetiti caklinu. Trebao bi proći barem jedan sat od obroka prije nego što krenete prati zube.

JESTE LI ZNALI DA…

  • škripanje zubima može jako oštetiti zube, a vrlo je često uzrokovano stresom i napornim vježbanjem kao recimo dizanje utega
  • grickanje noktiju je vrlo loše za zube i često ih neprimjetno oštećuje
  • je kavu, čaj te osobito slatka pića i energetska pića najbolje piti na slamku jer se tako smanjuje utjecaj šećera na zube i kofeina i tanina na boju zubi
  • možete oštetiti zube koristeći ih kao otvarače za razne stvari (vrećice i slično)
  • pušenje smanjuje protok krvi u desnima što može povećati rizik od bolesti desni i utjecati na razvoj raka usne šupljine
  • se bakterije koje žive u ustima više puta umnožavaju ako su usta suha, a to može uzrokovati loš zadah

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *