Zdravlje

10 savjeta kako nahraniti male izbirljivce

Mališani izbirljivih nepca svojim roditeljima često uzrokuju veliku muku. Ili vole jesti samo određena jela koja se unedogled ponovno pripremaju i kuhaju, ili jedu samo jednu vrstu namirnica i zaobilaze ostale vrste (primjerice jedu meso, a izbjegavaju voće i povrće). Neki čak ništa ne vole jesti što je najgora od navedenih opcija – neki izbjegavaju teksturu, neki okus, ali u svakom slučaju, to nije dobro za njihovo zdravlje.

Ako i vi u svom domu imate mališana ili mališane koji „zezaju“ s jelom i uzrokuju veliku grižnju savjesti jer se bojite za njihovo zdravlje, obratite pozornost na nastavak teksta i savjete doktora, nutricionista i ostalih roditelja koji vam mogu pomoći da prebrodite ovaj neugodni period. 

1. DJETETOV APETIT JE ZAKON

Mnogi se roditelji često stavljaju u poziciju ocjenjivača apetita njihovog djeteta. Ako ste i vi jedan od roditelja koji zna koliko vaše dijete može ili mora pojesti odmah prestanite s takvim načinom hranjenja. 

Djetetov se apetit mora poštovati, čak i ako je riječ o nedostatku apetita. Dijete ne mora pojesti cijeli obrok ako nije gladno, ne mora pojesti međuobrok niti počistiti tanjur. Dijete zna koliko je gladno, a jedino što ćete vi postići tjeranjem na jelo jest da će vaše dijete svaki obrok početi tretirati kao borbu, a može dovesti i do pojave frustracije.

Najbolji način hranjenja djeteta je posluživanje malih porcija koje neće obeshrabriti mališane koji će zatražiti još hrane ako bude bilo potrebno. Kad dijete poveže hranjenje s nečim pozitivnim, veselit će se svakom sljedećem obroku te će biti uzbuđeni što se družite s njima.

2. RUTINA, RUTINA I SAMO RUTINA

Djeca jako cijene rutinu i navike dok su maleni i jednom kad utvrdite kada je vrijeme obroka držite se tog rasporeda što je više moguće. Pokušajte ih svaki dan imati u otprilike isto vrijeme. Ovo će im stvoriti osjećaj sigurnosti i stabilnosti te im neće biti neobično što imate „naviku“ jesti u određeno vrijeme.

3. NAUČITE SE STRPLJENJU

Ako počinjete uvoditi neke nove namirnice u meni svog djeteta pokušajte biti strpljivi. Djeca se teško navikavaju na drugačiju hranu pa će je nekoliko puta dirati, mirisati i igrati se s njom prije nego što je stvarno kušaju. 

Znanstvenici su utvrdili da je ponekad potrebno i 15 izlaganja novoj namirnici da bi ju dijete napokon prihvatilo kao hranu. Pričajte djetetu o novoj namirnici i uvijek je servirajte zajedno s djetetovim omiljenim jelom – tako će ga lakše prihvatiti.

Djetetove navike  ne mogu se promijeniti preko noći, ali korak po korak ćete postići da vaše dijete počne jesti više hrane i to više raznovrsne hrane. Pokušajte uvoditi jednu po jednu namirnicu – u suprotnom nećete moći procijeniti što dobro prolazi, a što je problematično.

4. KUHAJTE S DJETETOM

Da, bit će neuredno, i da, bit će hrane i u kosi, ali ove ćete probleme brzo zaboraviti kad shvatite koliko je djetetu kuhanje zabavno i koliko je spremnije pojesti jelo u čijoj je pripremi i samo pomagalo.

Uzmimo za primjer pizzu, jelo kojeg gotova sva djeca vole. Ako djetetu dozvolite da nasjecka rajčice, šampinjone i paprike za vašu novu povrtnu pizzu budite sigurni da će je i dijete jesti. Uključite ga u male obrede prije i poslije jela, ukoliko je dovoljno veliko.

Pokažite mu kako da postavi stol i pustite ga da to učini samo – dijete će se osjećati odraslije pa i jesti što i odrasli jedu. 

5. OBROCI MORAJU BITI ZABAVNI

Mala djeca su nestrpljiva i jedino što im je na pameti su igra i zabava. Obroci mogu biti zabavni ako ih servirate na zabavan način. Povrće i ostale namirnice režite u neobične oblike i potrudite se da tanjur izgleda šareno. Pustite da dijete jede ručicama ako mu tako više odgovara. Naravno, hrana koja se puno žvače mora biti dovoljno usitnjena da dijete ne bude u opasnosti.

6. VI STE PRIMJER SVOM DJETETU

Djetetu ste pripremili brokulu dok vi jedete hamburger? Ne bi išlo. Dijete možete zavarati, ali samo time štetite i njemu i sebi. Budite primjer svom djetetu. Ako imate zdrave prehrambene navike imat će ih i vaše dijete. Ako budete „dvolični“, dijete će stvoriti otpor i zaključiti da ne zaslužuje isti tretman kao vi, pogotovo ako vidi da vi jedete nešto što je ukusnije.

7. KREATIVNOST JE „MUST HAVE“

Kuhanje obroka izbirljivoj djeci često je vrlo zahtjevno pa je potrebna velika doza kreativnosti stvoriti vizualno atraktivan obrok koji će im biti interesantan. Ponekad je potrebno pronaći i način da im se „podmetne“ neka vrsta hrane u nekom drugom jelu kao primjerice sitno ribano povrće u umaku ili juhama, sitno sjeckano voće u zdjeli žitarica i slično.

Osim toga, namirnice moraju biti i vizualno interesantne pa je potrebno napraviti obrok koji mami na jedenje. Složite različite oblike pomoću kalupa za suhe kolače i vidjet ćete kako će dijete biti fokusirano na jelo.

U dućanima se mogu pronaći i dječji pribori za jelo, tanjuri i šalice s poznatim dječjim motivima. Postoji i poseban tanjur s licem koje se ukrašava hranom pa se hranom rade razne frizure, brkovi, brade i šeširi zbog čega dijete pojede hranu s puno većim interesom.

8. SMANJITE ODVLAČENJE PAŽNJE

Kad jedete radite upravo to. Nemojte gledati televiziju, nemojte igrati igrice na mobitelu i slično. Dijete treba biti koncentrirano na hranu baš kao i vi i uživati u zajedničkom druženju. Upitajte dijete kako mu se sviđa obrok i što mu smeta, objasnite bit nekih namirnica.

9. NEMOJTE NAGRAĐIVATI DIJETE SLATKIŠIMA

Mnogi roditelji nude nagrade u obliku slatkiša ako je dijete pojelo svoj obrok. To djetetu šalje poruku da je desert najbolji obrok i da je cilj jela stići do deserta. Umjesto deserta ponudite mu voće, voćni jogurt ili orašaste plodove.

10. OBITELJSKI DOM NEMA „A LA CARTE“ JELA

Vrlo je bitno naglasiti da se djeci ne smiju pripremati zasebni obroci ako se djetetu ne sviđa što jede ostatak obitelji. Ovakav način rješavanja problema s djecom koja jedu nekoliko vrsti jela pretvorit će se u još veći problem jer će dijete postati svjesno da ćete mu svaki put kuhati njegovu omiljenu hranu. Ako budete uporni u zajedničkim obrocima dijete će početi jesti iste stvari koje jede i cijela obitelj.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *