Crni petak: Koji događaji stoje iza ludih popusta u kupovinama?

Što je Crni petak, kako je nastao i kako on izgleda u Hrvatskoj…

Dan nakon američkog Dana zahvalnosti – dan koji se obično naziva Crni petak – postao je jedan od najprometnijih dana za kupovinu u godini u Sjedinjenim Državama. Nacionalni trgovački lanci tradicionalno nude ograničene akcije za uštedu novca na široku paletu robe u nastojanju da privuku kupce.

Mnogi vjeruju da pojam Crni petak potječe iz koncepta da tvrtke posluju s financijskim gubitkom, ili su “u crvenom”, sve do dana nakon Dana zahvalnosti, kada im masovna rasprodaja konačno omogući da ostvare profit, odnosno napokon ih stave “na crno.” Međutim, to je neistina.

Prava povijest iza Crnog petka, međutim, nije tako bajna kao što bi trgovci mogli vjerovati. Davnih 1950-ih, policija u gradu Philadelphiji upotrijebila je taj izraz za opisivanje kaosa koji je nastupio dan nakon Dana zahvalnosti, kada su horde kupaca iz predgrađa i turista preplavile grad uoči velike nogometne utakmice vojske i mornarice koja se održavala tog dana. Subota svake godine. Ne samo da policajci iz Philadelphije nisu mogli uzeti slobodan dan, nego su morali raditi i iznimno duge smjene zbog dodatne gužve i prometa. Kradljivci su također iskoristili gužvu u trgovinama i pobjegli s robom, dodatno zadajući glavobolju policiji.

Do 1961. Crni petak je postao popularan u Philadelphiji, do te mjere da su ga gradski trgovci i trgovci bezuspješno pokušavali promijeniti u Veliki petak kako bi uklonili negativne konotacije. Međutim, pojam se proširio na ostatak zemlje tek mnogo kasnije, a sve do 1985. godine nije bio u uobičajenoj upotrebi u cijeloj zemlji. Negdje u kasnim 1980-ima, međutim, trgovci su pronašli način da ponovno izmisle Crni petak i pretvore ga u nešto što se pozitivno, a ne negativno, a što se odražava na njih i njihove kupce. Rezultat je bio ranije spomenuti koncept praznika “od crvenog do crnog” i ideja da je dan nakon Dana zahvalnosti označio prigodu kada su američke trgovine konačno ostvarile profit.

Izraz Crni petak koji označava pozitivno povećanje maloprodaje nije se proširio diljem zemlje sve do kasnih 1980-ih, kada su trgovci počeli širiti narativ o crveno-crnom profitu. Crni petak opisan je kao dan kada su trgovine počele ostvarivati ​​dobit u godini i kao dan najveće kupovine u Sjedinjenim Državama. Istina, većina trgovina imala je najveće rasprodaje u subotu prije Božića.

Posljednjih su godina nakon Crnog petka uslijedili drugi praznici za kupovinu, uključujući Small Business Saturday, koja potiče kupce da posjete lokalne trgovce, i Cyber ​​Monday, koji promovira kupnju putem interneta. Giving Tuesday također se pojavio kako bi potaknuo dobrotvorne donacije.

Vizualna povijest Crnog petka: od financijskog sloma do shopping manije

Posljednjih godina pojavio se još jedan mit koji daje posebno ružan zaokret tradiciji, tvrdeći da su u 1800-ima vlasnici južnjačkih plantaža mogli kupiti porobljene radnike s popustom dan nakon Dana zahvalnosti. Iako je razumljivo da je ova verzija korijena Crnog petka navela neke da pozovu na bojkot blagdana maloprodaje, to zapravo nema temelja.

Kako izgleda Crni petak u Hrvatskoj?

Naime, danas Crni petak obilježavaju mnogi veliki popusti, razne akcije i primamljive ponude, kao što možete iskoristiti povoljne kupone na Black Friday Nike akcijama. Crni petak svake godine pada na drugi datum, dok ove godine pada na 25. studeni.

Samo trajanje akcija i popusta ovisi o samim trgovinama, a često se može naići i na Crni tjedan gdje se takvi popusti nude tijekom cijelog tjedna. 

S obzirom na to da trgovine često nude popuste koji se kreću od 20 do čak 80 posto, taj dan uvijek možete očekivati velike gužve kupaca. Kako biste si olakšali, savjetujemo da ponude pratite i online jer mnoge trgovine imaju popuste kroz više dana. Tako ove godine možete ugrabiti i Puma Black Friday kupone, i to iz udobnosti vlastitog naslonjača.

Kako najbolje iskoristiti Black Friday?

Prvo dobro proučite sve one silne akcijske ponude i popuste koje ste vidjeli da dolaze. Bez obzira na to informirate li se putem webshopova, društvenih mreža ili klasičnih papirnatih letaka, dobro vam dođe dok se pripremate. 

Vrlo ćete se vjerojatno željeti obući prikladno i na sebe staviti trenirku i udobne tenisice. Morate znati da ćete se nahodati i vrlo vjerojatno umoriti. Sve što bi vam moglo zauzeti ruke ostavite kod kuće ili u autu. Postoje bolji načini da uposlite svoje slobodne ruke. Povedite sa sobom društvo u kojem uživate jer uz dobro društvo sve je zabavnije. Osim toga, konstruktivna kritika i dobronamjerno drugo mišljenje poštedjet će vas povratka u dućan jednom kad doma uvidite da ste ipak krivo procijenili kako vam nešto stoji.

Za svaki slučaj spremite svaki račun koji ste platili. Osobito u slučaju da ste preskočili savjet iznad pa ste se u avanturu kupnje zaputili sami. Upamtite gdje ste parkirali. Možda vam se ovaj savjet čini banalnim i smiješnim, ali nećete vjerovati koliko se lako izgubiti u golemim podzemnim garažama trgovačkih centara. Nadamo se da će vam ovi savjeti dobro doći.