Kako se igra šah nije teško naučiti, ali to ne znači da ćete pobjeđivati u ovoj igri jer za nju nije dovoljno samo poznavati pravila. Šaj je jedna od najomiljenijih i najraširenijih igara na ploči, a pravila šaha su se često mijenjala kroz povijest. Pretpostavka je da je šah nastao nekoliko stoljeća prije Krista, a velika je vjerojatnost da dolazi iz Azije, s područja Indije i Kine.
Danas se najčešće igra europska inačica, koja je najpopularnija i u kojoj se odvijaju i sportska natjecanja u šahu. Šah ima dosta pravila, ali srž igre je razmišljati kreativno i nekoliko koraka unaprijed što baš nije jednostavno. Za šah je najvažnija taktika i logika, a može se, i ne mora, igrati s vremenskim ograničenjem. Mnogi bi mogli reći i da je šah društvena igra, međutim, on je puno više od toga te se već duže vrijeme smatra čak i sportom.
Šah igraju dva igrača, a igra se na šahovskoj ploči na kojoj su nacrtana polja tamne i bijele boje koja se naizmjenično izmjenjuju. Ukupni broj polja je 64, i to tako da se tvori kvadrat u kojem se nalazi 8 okomitih i 8 vodoravnih polja. Figurica za kretanje i igranje na ploči je 16, a svaki igrač ima isti broj figurica samo u drugoj boji (crnoj ili bijeloj).
Kako se igra šah – figurice i njihove uloge
Svaki igrač ima 16 figurica, a od tih šesnaest osam figurica su pješaci, dva su skakača ili konja, 2 lovca, 2 topa ili kule te 1 kraljica i 1 kralj. Cilj igre je matirati kralja.
Kako se figurice u šahu smiju kretati?
Kralj – kralj se kreće samo za jedno polje, a može se kretati u svim smjerovima
Kraljica ili dama – najjača je figurica u šahu jer se može kretati u svim smjerovima i za koliko polja želi, no ne smije preskakati figure
Top ili kula – može se kretati neograničeno po linijama i redovima, no ne smije preskakati figure
Lovac ili laufer – može se kretati neograničeno, ali samo u dijagonalnom smjeru te također ne smije preskakati figure. Lovci se smiju kretati samo po jednoj boji.
Konj ili skakač – ovo je jedina figura u šahu koja smije preskakati ostale figure, a kreće se u obliku slova L.
Pješak – ova se figura kreće isključivo prema naprijed, za jedno ili dva polja, a „jesti“ ili uzimati druge figure može samo dijagonalno.
Osnovna terminologija šaha
Kao što smo već ranije spomenuli, pobjednik u šahu je onaj koji uspije matirati kralja, to jet dovesti ga u poziciju da ne može pobjeći od figurice koja mu prijeti u napadu. Takav napad na kralja zove se „šah“, a ako je kralj doveden u bezizlaznu situaciju iz koje ne može pobjeći tada igrač proglašava svoju pobjedu ili „šah-mat“.
Ako igrač svojim pješakom uspije doći na posljednje polje na suprotnoj strani ploče tada se može pretvoriti u jednu od važnijih figura po izboru, a koju je ranije „pojeo“ protivnički igrač. Tako se ta figurica vraća u igru.
U šahu još postoji i „rokada“, poseban potez koji se radi pomoću kralja i topa, a postoje mala i velika rokada.