Kako izgleda Montessori pristup (13 značajki)

U svijetu obrazovanja Montessori metoda ističe se kao najpoznatija metoda individualiziranog učenja. Razvijena od strane dr. Marie Montessori prije više od jednog stoljeća, ova inovativna obrazovna filozofija ostavila je neizbrisiv trag u obrazovanju usmjerenom na ran period djetinjstva. 

Montessori metoda bazira se na prirodnim sklonostima djece te naglašava neovisnost, samousmjereno učenje i jedinstveni potencijal koji svako dijete posjeduje kao glavni fokus obrazovanja. U ovom članku ulazimo u bit Montessori pristupa, istražujući njegova načela, prakse i transformativni učinak koji ima na mlade umove. Pridružite nam se kako biste otkrili zašto Montessori metoda nastavlja osvajati srca i umove odgajatelja, roditelja i djece diljem svijeta.

Što je Montessori metoda?

Montessori metoda je obrazovni pristup koji je razvila dr. Maria Montessori, talijanska liječnica i pedagoginja, početkom 20. Stoljeća. Temelji se na holističkom pogledu na razvoj djeteta i ima za cilj poticanje neovisnosti, samomotivacije i ljubavi prema učenju kod djece. Evo nekih ključnih značajka Montessori metode:

Montessori metoda
FOTO: SHUTTERSTOCK

1. Učenje usmjereno na dijete

Montessori metoda stavlja dijete u središte svog obrazovanja. Prepoznaje da je svako dijete jedinstveno i napreduje vlastitim tempom.

2. Pripremljeno okruženje

Montessori učionice pažljivo su osmišljene kako bi stvorile njegujuću i poticajnu okolinu. Opremljene su širokim izborom materijala koje djeca mogu slobodno birati.

3. Sloboda i neovisnost

Montessori obrazovanje naglašava važnost dopuštanja djeci da biraju i donose odluke unutar strukturiranog okruženja. To potiče osjećaj neovisnosti i odgovornosti.

4. Raznodobne učionice

Montessori učionice obično imaju djecu različite dobi grupiranu zajedno, kao što su 3-6 godina ili 6-9 godina. Ovo promiče međuvršnjačko učenje i suradnju.

5. Samousmjereno učenje

Djecu se potiče da biraju svoje aktivnosti i rade na njima onoliko dugo koliko su zainteresirana. Učitelji promatraju i usmjeravaju, ali ne diktiraju proces učenja.

6. Jedinstveni materijali

Montessori materijali dizajnirani su za praktičnu upotrebu i senzornu primjenu. Pomažu djeci istraživati apstraktne pojmove kroz konkretna iskustva i primjere.

7. Individualizirano učenje

Učitelji u Montessori učionicama prilagođavaju svoju nastavu potrebama i interesima svakog djeteta, omogućujući personalizirano iskustvo učenja.

8. Radna razdoblja bez prekida

Montessori učionice često imaju produžena razdoblja neprekidnog rada, što djeci omogućuje da se duboko angažiraju u odabranim aktivnostima.

9. Poštivanje djeteta

Montessori metoda je ukorijenjena u dubokom poštovanju djeteta kao pojedinca. Cijeni djetetovu prirodnu znatiželju i želju za učenjem.

10. Emocionalno obrazovanje

Montessori obrazovanje stavlja snažan naglasak na društveni i emocionalni razvoj, učeći djecu rješavanju sukoba, empatiji i mirnoj komunikaciji.

11. Upijajući um

Montessori je vjerovala da djeca imaju upijajući um, što znači da bez napora upijaju znanje iz svoje okoline, posebno tijekom ranog djetinjstva.

12. Nema ocjenjivanja ili testiranja

Montessori učionice obično ne koriste tradicionalno ocjenjivanje ili standardizirano testiranje. Ocjenjivanje se temelji na djetetovom napretku i ovladavanju vještinama.

13. Sloboda kretanja

Djecu se potiče da se slobodno kreću unutar učionice i biraju svoj radni prostor, promičući fizičku aktivnost i osjećaj odgovornosti za svoju okolinu.

Za koje dobne skupine je namijenjen Montessori pristup?

Montessori metoda osmišljena je za širok raspon dobnih skupina, od dojenačke dobi do adolescencije. Određene dobne skupine obuhvaćene Montessori programima mogu se razlikovati ovisno o školi i njezinoj ponudi.

Montessori programi za dojenčad i malu djecu često se nazivaju “Nido” (talijanski za “gnijezdo”) za najmlađu djecu i “Toddler” programi za onu malo stariju. Ovi programi usmjereni su na pružanje poticajnog i razvojno prikladnog okruženja za vrlo malu djecu, gdje mogu istraživati i razvijati motoričke vještine, jezik i društvene interakcije.

Najčešća dobna skupina u Montessori ustanovama je ona koja uključuje djecu od 3 do 6 godina, pokrivajući predškolske i vrtićke godine. Ovakav program naglašava praktično učenje i samostalne aktivnosti u sigurnom okruženju.

Montessori programi mogu pokrivati i djecu od 6 do 12 godina gdje je program podijeljen na trogodišnje cikluse kako bi djeca sličnih godina bila skupa. Kurikulum se proširuje i uključuje apstraktnije pojmove i interdisciplinarne studije.

Neke Montessori škole proširuju svoje programe u adolescenciju, pokrivajući učenike od 12 do 18 godina. Ovi programi su dizajnirani da podrže jedinstvene potrebe i interese tinejdžera i često uključuju iskustva iz stvarnog svijeta i stažiranje.

Montessori poučavanje
FOTO: SHUTTERSTOCK

Po čemu se Montessori razlikuje od tradicionalnog obrazovanja?

Montessori obrazovanje jedinstveno je zbog svoje filozofije, metoda podučavanja, same učionice i pristupa učenju. 

Montessori obrazovanje temelji se na uvjerenju da su djeca prirodno znatiželjna i sposobna za samostalno učenje. Naglašava razvoj cijelog djeteta – akademski, društveni, emocionalni i fizički. Tradicionalno obrazovanje često slijedi strukturiraniji pristup usmjeren na nastavnika, gdje je učitelj primarni izvor znanja, a kurikulum je standardiziran.

Montessori učitelji djeluju kao vodiči ili pomagači, a ne kao predavači. Promatraju individualne interese i napredak učenika, nudeći smjernice i materijale prilagođene potrebama svakog djeteta. Klasično obrazovanje obično uključuje učitelje koji drže lekcije cijelom razredu, sljedeći unaprijed utvrđeni nastavni plan i program. Tempo i sadržaj uglavnom su ujednačeni za sve učenike.

Montessori učionice pažljivo su pripremljene da budu privlačne za dijete. Sadrže širok raspon praktičnih materijala i aktivnosti koje potiču istraživanje i samostalno učenje. Tradicionalne učionice ovo ne posjeduju.

Montessori kurikulum često je interdisciplinaran i omogućuje djeci da slijede svoje interese. Ocjenjivanje se temelji na stalnim promatranjima, interakcijama učitelja i učenika te djetetovom ovladavanju vještinama, a ne na standardiziranim testovima i ocjenama.

Montessori potiče djecu da donose odluke, rade vlastitim tempom i preuzimaju odgovornost za svoje učenje. Neovisnost je temeljni princip. Tradicionalno obrazovanje može imati manji naglasak na neovisnosti učenika, s učiteljem koji usmjerava veći dio procesa učenja.

Montessori učionice često uključuju mješovite dobne skupine, omogućujući starijim učenicima da budu mentori mlađima i njeguju osjećaj zajedništva. Klasične učionice su odvojene prema dobi, s učenicima grupiranim isključivo prema njihovoj kronološkoj dobi.

Montessori stavlja snažan naglasak na podučavanje djece rješavanju sukoba, empatiji i mirnoj komunikaciji. Disciplina se često rješava kroz vodstvo i razumijevanje. Tradicionalno obrazovanje oslanja se na sustav pravila i kazni za disciplinu.

Montessori gleda na djecu kao na intrinzično motivirane učenike koji mogu napredovati u okruženju koje poštuje njihovu individualnost i autonomiju. Tradicionalno obrazovanje smatra da su djeci potrebna vanjska motivacija i struktura za učinkovito učenje.

Montessori cijeni holistički razvoj djece, uključujući njihov društveni i emocionalni rast, uz akademski napredak. Tradicionalno obrazovanje često stavlja primarni fokus na akademska postignuća i standardizirane rezultate testova.

Kako izgleda Montessori učionica?

Montessori učionica pažljivo je dizajnirana za stvaranje okruženja koje potiče samostalno učenje, istraživanje i razvoj bitnih životnih vještina. Učionica je pripremljena da bude privlačna za dijete. Organizirana je i estetski dopadljiva, s pažnjom na detalje u svakom pogledu.

Montessori učionice su opremljene Montessori materijalima. Ovo su posebno dizajnirani praktični materijali za učenje koji pokrivaju različite predmete, poput matematike, jezika, znanosti, zemljopisa i praktičnih životnih vještina. Svaki je materijal kreiran da se sam ispravlja, omogućujući djeci da samostalno uče i steknu konkretno razumijevanje apstraktnih pojmova.

Montessori učionice uključuju bogatu lepezu jezičnih materijala koji podržavaju razvoj čitanja, pisanja i jezičnih vještina. Montessori pristup često počinje fonetskim zvukovima i napreduje do razumijevanja čitanja.

Montessori principi
FOTO: SHUTTERSTOCK

Montessori matematički materijali pružaju konkretna, praktična iskustva za učenje matematičkih koncepata, od osnovnog brojanja do naprednijih operacija poput množenja i dijeljenja.

Ovi materijali uvode djecu u pojmove iz geografije, povijesti, biologije, botanike, zoologije i drugih kulturnih i znanstvenih predmeta.

Dostupni su likovni materijali za poticanje kreativnog izražavanja, a djeca imaju slobodu uključiti se u umjetničke aktivnosti kao dio procesa učenja.

Učionica je podijeljena na različita radna područja ili dijelove, od kojih je svaki posvećen određenim vrstama aktivnosti. Uobičajena radna područja u Montessori učionici uključuju praktični rad, matematiku, jezik, kulturu (što uključuje geografiju i znanstvene materijale) i umjetnost.

Izgled učionice osmišljen je za promicanje neovisnosti i samousmjeravanja. Namještaj i materijali su dječjih dimenzija i lako dostupni djeci. Često postoje niske police na kojima su izloženi materijali, što djeci olakšava odabir aktivnosti.

Kako Montessori učitelji olakšavaju učenje?

Montessori učitelji igraju posebnu ulogu u olakšavanju učenja u Montessori učionicama. Djeluju kao vodiči, a ne tradicionalni predavači, a njihov pristup temelji se na promatranju, individualiziranoj podršci i stvaranju poticajnog okruženja za učenje. 

Učitelji kontinuirano promatraju svako dijete u razredu. Obraćaju veliku pozornost na djetetove interese, jake strane i područja u kojima bi mu mogla biti potrebna dodatna podrška. Promatranje vodi učiteljeve odluke o tome koje materijale i aktivnosti predstaviti svakom djetetu.

Montessori učitelji prepoznaju da je svako dijete jedinstveno i da napreduje vlastitim tempom. Pružaju individualizirane lekcije i materijale prilagođene razvojnom stupnju i interesima svakog djeteta. To omogućuje djeci da rade na zadacima koji odgovaraju njihovoj spremnosti i sposobnostima.

Kada uvodi novi Montessori materijal, učitelj ga predstavlja djetetu na satu jedan na jedan ili u maloj grupi. Učitelj pokazuje kako koristiti materijal, njegovu svrhu i sav pridruženi vokabular. Ova početna prezentacija omogućuje djetetu da kasnije samostalno istražuje materijal.

Učitelji potiču djecu da izaberu vlastite aktivnosti iz pripremljenog okruženja. Ova sloboda izbora potiče osjećaj autonomije i odgovornosti, dok djeca odlučuju što žele učiti i kada. Važno je i da učitelji paze da ne prekidaju dijete koje je duboko zaokupljeno nekom aktivnošću. Oni razumiju važnost koncentracije kod učenja i dopuštaju djeci da rade duže vrijeme bez ometanja.

Učitelji modeliraju ponašanje puno poštovanja, ljubaznost i gracioznost u razredu. Pokazuju kako pravilno koristiti materijale, komunicirati s drugima s poštovanjem i održavati mirno okruženje.

Iako se djeca potiču na samostalan rad, učitelji su spremni pružiti vodstvo i podršku kada je to potrebno. Nude pomoć, odgovaraju na pitanja i pomažu djeci u rješavanju problema ako naiđu na izazove.

Montessori učitelji vode evidenciju o napretku i postignućima svakog djeteta. Oni koriste te zapise kako bi procijenili djetetovu spremnost za naprednije materijale i osigurali da dijete dobiva dobro zaokruženo obrazovanje.

Jesu li Montessori škole religiozne?

Montessori škole mogu biti religiozne, ovisno o pojedinoj školi i njenoj upravljačkoj organizaciji. Ne postoji inherentna vjerska pripadnost ili pravilo povezano sa samom Montessori metodom. Umjesto toga, prirodu Montessori škole određuju njezini osnivači, upravitelji te posebna misija i vrijednosti škole.

Kako mogu podržati Montessori principe kod kuće?

Podržavanje Montessori načela kod kuće može nadopuniti Montessori obrazovanje vašeg djeteta i pomoći u stvaranju dosljednog okruženja za vaše najmlađe. Evo nekoliko načina za uključivanje Montessori principa u vaš kućni život:

1. Stvorite pripremljeno okruženje

Odredite određeni prostor u svom domu za aktivnosti vašeg djeteta. Pobrinite se da bude organiziran, nenatrpan i prilagođen djeci, s niskim policama i pristupačnim materijalima.

2. Odaberite Montessori materijale

Investirajte u materijale nadahnute Montessori tehnikom koji su usklađeni s razvojnim stupnjem i interesima vašeg djeteta. To može uključivati senzorne materijale, praktične alate za život i matematičke i jezične materijale primjerene dobi.

3. Promičite neovisnost

Potaknite dijete da bude samodostatno dopuštajući mu da samostalno bira i izvršava dnevne zadatke. To može uključivati odijevanje, pripremu obroka i čišćenje za sobom.

Montessori djeca
FOTO: SHUTTERSTOCK

4. Potaknite ljubav prema prirodi

Provodite vrijeme vani i zajedno istražujte prirodu. Potaknite svoje dijete da promatra i cijeni prirodni svijet. Vrtlarstvo, šetnje prirodom i istraživanje na otvorenom usklađeni su  s Montessori principima.

5. Poštujte izbor i tempo djeteta

Dopustite djetetu da bira aktivnosti i interese kod kuće. Budite strpljivi i pustite ih da rade vlastitim tempom, čak i ako to znači da će im trebati dodatno vrijeme za dovršavanje zadataka.

6. Omogućite praktično učenje

Ponudite praktična iskustva koja angažiraju osjetila. Kuhanje, umjetnost i znanstveni eksperimenti mogu biti izvrsne prilike za taktilno učenje.

7. Potaknite istraživanje

Stvorite okruženje koje podržava istraživanje i otkrivanje. Ponudite knjige, zagonetke i obrazovne igre koje potiču kritičko razmišljanje primjerene dobi.

8. Prakticirajte uljudnost

Poučavati i modelirati pristojno ponašanje, poštovanje i dobre manire kod kuće. Montessori principi uključuju razvoj socijalnih vještina i empatije.

9. Ograničite vrijeme korištenja zaslona

Vodite računa o vremenu ispred ekrana i dajte prioritet iskustvima iz stvarnog svijeta. Potaknite kreativnu igru, čitanje i aktivnosti na otvorenom umjesto pretjeranog korištenja ekrana.

10. Promicanje koncentracije

Dopustite svom djetetu da se neometano bavi aktivnostima kada je usredotočeno i zainteresirano. Poštujte njihovu koncentraciju izbjegavajući nepotrebna ometanja.

11. Ponudite otvorena pitanja

Umjesto postavljanja zatvorenih pitanja koja izazivaju jednostavne odgovore da ili ne, postavljajte otvorena pitanja koja potiču kritičko razmišljanje i razgovor.

12. Uključite svoje dijete u donošenje odluka

Uključite svoje dijete u obiteljske odluke kada je to prikladno. To im može pomoći da razviju vještine donošenja odluka i osjećaj odgovornosti.

13. Stvorite mirno kućno okruženje

Njegujte mirnu atmosferu kod kuće modeliranjem rješavanja sukoba i mirne komunikacije. Potaknite svoje dijete da izrazi svoje osjećaje i potrebe.

14. Njegovati ljubav prema učenju

Pokažite entuzijazam za učenje i istraživanje. Podijelite svoje interese i uključite se u aktivnosti koje potiču znatiželju i otkrivanje.

15. Redovito čitajte zajedno

Čitanje je temeljni aspekt Montessori obrazovanja. Provedite kvalitetno vrijeme čitajući knjige sa svojim djetetom i osigurajte razne materijale za čitanje koji odgovaraju njihovim interesima i razini čitanja.

16. Poštujte osobne interese

Prepoznajte i podržite jedinstvene interese i strasti vašeg djeteta. Omogućiti im da se bave hobijima i aktivnostima koje su u skladu s njihovim sklonostima.

Postoje li neki nedostaci Montessori metode?

Iako Montessori metoda ima mnogo zagovornika i iako je hvaljena postoje i kritike i potencijalni nedostaci povezani s njom. Kritičari tvrde da Montessori metodi nedostaje standardizacija i da se može značajno razlikovati od škole do škole. Ova varijacija može otežati procjenu kvalitete Montessori programa kao cijeloga jer ne postoji nikakva standardizacija. Također, kvaliteta Montessori obrazovanja može varirati ovisno o obuci i stručnosti učitelja.

Montessori učionice obično ne koriste tradicionalno ocjenjivanje ili standardizirano testiranje. Neki tvrde da ovaj pristup može otežati procjenu djetetovog akademskog napretka i spremnosti za tradicionalno obrazovno okruženje.

Dok mješovite dobne skupine mogu poticati suradnju i vršnjačko učenje, kritičari tvrde da one također mogu dovesti do izazova u rješavanju individualnih potreba svakog djeteta, posebno u većim razredima.

Neki roditelji i nastavnici izražavaju zabrinutost oko toga osigurava li Montessori obrazovanje dovoljno strukturiranog vremena za temeljne akademske predmete, osobito na osnovnoj razini te tvrde da se djeca obrazovana u Montessori postavama mogu suočiti s izazovima pri prijelazu u tradicionalna obrazovna okruženja, gdje metode podučavanja i očekivanja mogu biti prilično različiti.

Montessori učionice daju prednost suradnji nad natjecanjem. Ovaj pristup možda neće adekvatno pripremiti učenike za natjecateljska okruženja s kojima se mogu susresti kasnije u životu.

Jedan od većih problema jest da Montessori škole mogu biti skupe, čineći ih manje dostupnima obiteljima s nižim primanjima. To može ograničiti raznolikost studentskog tijela u nekim Montessori okruženjima.

Imaju li Montessori škole izvannastavne aktivnosti?

Nude li Montessori škole izvannastavne aktivnosti ili sport ovisi o filozofiji, resursima i prioritetima pojedine škole. Montessori obrazovanje stavlja snažan naglasak na akademski razvoj i razvoj cijelog djeteta, što uključuje fizički i društveni razvoj. Kao rezultat toga, neke Montessori škole nude izvannastavne aktivnosti i sportove, dok se druge mogu više fokusirati isključivo na osnovni Montessori kurikulum.

Postoje li Montessori programi za djecu s posebnim potrebama?

Da, postoje Montessori programi i škole koje su posebno osmišljene za prilagodbu djeci s posebnim potrebama, uključujući poteškoće u učenju, kašnjenja u razvoju i druge iznimke. Montessori filozofija može se prilagoditi različitim potrebama djece, a postoje edukatori i institucije koje su prihvatile inkluzivno Montessori obrazovanje. 

Neke Montessori škole predane su inkluzivnom obrazovanju i aktivno primaju djecu s posebnim potrebama u svoje učionice. Ove škole imaju obučeno osoblje, specijalizirane materijale i sustave podrške za prilagođavanje širokom rasponu sposobnosti.

U nekim slučajevima inkluzivne Montessori škole surađuju sa stručnjacima, kao što su logopedi, radni terapeuti i bihevioralni terapeuti, kako bi pružili dodatnu podršku djeci s posebnim potrebama.

Montessori materijali također se mogu se prilagoditi različitim stilovima učenja i sposobnostima. Na primjer, taktilni materijali mogu se koristiti za djecu s oštećenjem vida ili se mogu napraviti preinake za rješavanje motoričkih izazova.

Važno je napomenuti da roditelji djece s posebnim potrebama igraju ključnu ulogu u stvaranju individualiziranog obrazovanja za njihovo dijete i neophodna je otvorena komunikacija između roditelja i odgajatelja.