Virtualna realnost je budućnost online trgovina

vr trgovina
Foto: Shutterstock

Danas zaista mnogo toga obavljamo preko Interneta. To je jedna od velikih prednosti tehnološkog napretka i može se reći kako je upravo taj napredak olakšao velik broj zadataka za koje bismo inače morali uložiti puno više truda. Jedan od takvih zadataka je kupovina. Kupovina putem Interneta zaista nije ništa novo jer online trgovine postoje jedan dugi niz godina, no i one se, kao i gotovo sve vezano uz tehnologiju i Internet, konstantno usavršavaju dolaskom novih inovacija.

Nova inovacija o kojoj ovoga puta govorimo je tehnologija virtualne realnosti, poznata i kao VR tehnologija. Ona također nije nov koncept jer postoji neko vrijeme, ali još uvijek nije dotaknula svoj vrhunac, odnosno postoji još puno toga što može pružiti svojim korisnicima. Primjerice, virtualna realnost će definitivno pronaći svoj put i online trgovine, a upravo će to biti naš fokus u ovom tekstu.

Istražit ćemo kako će to točno virtualna realnost preoblikovati način na koji kupujemo preko Interneta, na koji se način može implementirati u online trgovine i što nam još nosi budućnost ovog načina kupovine.

Što su točno online trgovine?

Iako online trgovine nisu ništa novo i gotovo već svi znamo kako funkcioniraju, reći ćemo pokoju riječ o njima kao jedan dobar uvod u ono što slijedi. Online trgovine su dakle trgovine koje funkcioniraju putem Interneta, a lako im je pristupiti na taj način. One mogu biti specijalizirane za određeni tip robe koju prodaju, a mogu nuditi i šarolik asortiman proizvoda.

Korisnici prilikom posjete stranici neke online trgovine uglavnom mogu birati kategoriju proizvoda koje žele pregledati ili upisati njihovo ime ako znaju što točno traže. Svaki proizvod će imati svoju cijenu, a jedan ili više poroizvoda mogu se dodati u virtualnu košaricu. Kada je korisnik pronašao sve što želi, može otvoriti svoju košaricu i kupiti proizvode.

Prilikom kupovine mora unijeti svoje osobne podatke i adresu na koju želi da mu proizvodi koje je kupio budu dostavljeni. Plaćanje može obaviti na više načina, a dva najčešća su karticom online ili pak prilikom preuzimanja onoga što je naručio. Kao što smo rekli, ovo je zaista jednostavan koncept kupovine koji je zadnjih godina postao jako popularan, a sada se gotovo sve može kupiti na takav način, što znatno olakšava svakodnevicu mnogima.

kupovina online uz VR tehnologiju
Foto: Shutterstock

Što je virtualna realnost?

Virtualna realnost predstavlja tehnološki koncept koji korisnicima omogućuje uranjanje u digitalni svijet. Ova tehnologija stvara simulaciju okoline koja se percipira putem posebnih uređaja, poput VR naočala ili slušalica, te koristi senzore za praćenje pokreta kako bi interakcija s virtualnim svijetom bila što prirodnija.

Ključna komponenta VR-a je stvaranje potpunog osjećaja prisutnosti u virtualnom okruženju. To znači da korisnik doživljava iluziju da se fizički nalazi unutar te digitalne simulacije, bez obzira na stvarni fizički okoliš u kojem se nalazi. To se postiže zahvaljujući visokokvalitetnoj grafici, prostornom zvuku i senzorima za praćenje pokreta.

Kako navodi vrnerdz.com, VR se koristi u različitim područjima, uključujući igre, medicinu, obrazovanje, simulacije, vojne svrhe i umjetnost. U svakom od ovih konteksta, VR pruža jedinstveno iskustvo koje nadmašuje klasične računalne ili televizijske prikaze. Međutim, ono na što ćemo se mi fokusirati je kako VR tehnologija može promijeniti načine na koje kupujemo putem Interneta.

Prednosti uvođenja virtualne realnosti u online trgovine

Puno je prednosti uvođenja tehnologije virtualne realnosti u online trgovine, a unatoč raznim izazovima s kojima se danas suočava, donosimo neke od njih koje bi taj čin trebao imati.

Interakcija s proizvodima

Jedna od najvažnijih prednosti VR-a u online trgovinama je sposobnost kupaca da interaktivno istraže proizvode. Umjesto statičkih fotografija ili opisa, VR omogućuje korisnicima da virtualno “dodirnu” proizvode, rotiraju ih i istraže ih iz različitih kutova. Na primjer, kupac može koristiti VR naočale kako bi prošetao virtualnom trgovinom, pregledavao odjeću, pa čak i isprobavao virtualne modele prije nego što donese odluku o kupovini. Recimo da prilikom posjete trgovini unese podatke o svojoj visini i tipu tijela, a zatim mu se ponude proizvodi po tim karakteristikama koje može isprobavati dok ne donese odabir.

Manje povrata robe

Jednom kada kupci odaberu što žele kupiti jer su uz virtualnu realnost detaljno istražili željeni proizvod, jasno je da bi to trebalo rezultirati znatno manjim povratom robe. Danas je čest slučaj da kupci ne dobiju ono što su željeli ili da proizvod koji im dođe nakon kupovine neodgovara opisu i slikama koje su vidjeli online. To rezultira nezadovoljstvom kupaca i nerijetko takvi proizvodi budu vraćeni trgovini, što otežava poslovanje i znatno ga usporava. Također, to donosi i dodatne troškove za trgovinu.

Bolje korisničko iskustvo

VR omogućava trgovcima da prilagode iskustvo kupaca na jedinstven način. Na primjer, koristeći podatke o korisničkim preferencijama i navikama, trgovine mogu stvoriti personalizirane virtualne trgovine ili ponuditi proizvode koji najbolje odgovaraju svakom pojedinom korisniku. To povećava vjerojatnost da će korisnik pronaći proizvode koji su mu zaista zanimljivi i korisni. Uz to, vrlo vjerojatno će se i ubuduće vraćati toj trgovini jer je stvorila odlično korisničko iskustvo po njegovim potrebama.

Bolji marketing

VR omogućava trgovinama da kreiraju inovativne i nezaboravne marketinške kampanje. Kroz virtualne događaje, interaktivne reklame i iskustva koja se pamte, trgovine mogu privući veći broj potencijalnih kupaca i stvoriti snažnu online prisutnost. Naravno, bolji marketing osigurat će i veći broj kupaca i posjetitelja, a to je u konačnici cilj svake online trgovine.

Izazovi uvođenja virtualne realnosti u online trgovine

kupovina namještaja uz VR tehnologiju
Foto: Shutterstock

Uvođenje virtualne realnosti u online trgovine donosi brojne prednosti, od kojih smo neke naveli, no isto tako nosi i niz izazova s kojima se trgovine moraju suočiti. Jedan od glavnih izazova je visoki trošak implementacije. To uključuje nabavu VR uređaja, razvoj VR aplikacija i platformi, kao i obuku osoblja. Ovo može biti financijski zahtjevno za manje trgovce s ograničenim resursima, ograničavajući njihovu sposobnost da se uhvate u koštac s ovom tehnologijom. Isto tako, kupci bi trebali posjedovati VR opremu, a trgovine ne mogu utjecati na to hoće li je kupci nabaviti ili ne.

Kreiranje visokokvalitetnog VR sadržaja može biti izazovno i skupo. Trgovine moraju uložiti vrijeme i resurse u razvoj privlačnih virtualnih iskustava kako bi privukle kupce. Nedostatak privlačnog i relevantnog sadržaja može ograničiti uspjeh VR tehnologije u online trgovinama.

Osim toga, postavlja se pitanje privatnosti i sigurnosti podataka. Kako VR trgovine prikupljaju sve više informacija o korisničkom ponašanju i preferencijama, trgovine moraju osigurati sigurnost i zaštitu podataka korisnika kako bi izbjegle potencijalne rizike i povrede privatnosti.

Prilagođavanje korisnika predstavlja još jedan izazov jer neki ljudi se još uvijek osjećaju nelagodno ili imaju problema s prilagodbom na VR iskustva. Ovo može ograničiti broj korisnika koji će prihvatiti VR tehnologiju i kupovati putem virtualnih trgovina.

Unatoč svim izazovima, trgovine koje pažljivo planiraju i rješavaju ove prepreke mogu ostvariti značajne koristi uvođenjem VR-a u svoje poslovanje. S vremenom, očekuje se da će tehnološki napredak i veća dostupnost VR uređaja olakšati rješavanje mnogih od ovih izazova.

Zaključak

Tehnološki napredak i inovacije u online trgovini, posebice uvođenje virtualne realnosti, otvaraju nove perspektive za budućnost digitalne kupovine. Dok se svijet sve više digitalizira, kupci i trgovine suočavaju s nizom izazova, ali postoji i potencijal raznih prednosti.

Online trgovine su već dugo prisutne na Internetu, omogućujući korisnicima da kupuju iz udobnosti svog doma. Uvođenje VR-a u ovu sferu poslovanja omogućuje potpuno novo iskustvo interakcije s proizvodima, smanjuje stope povrata robe i poboljšava personalizaciju korisničkog iskustva. VR također pruža trgovinama inovativne marketinške mogućnosti.

Međutim, postoje i izazovi uvođenja VR-a. Visoki troškovi implementacije, tehnološki zahtjevi i potreba za kvalitetnim sadržajem mogu predstavljati prepreku za manje trgovine. Pitanja sigurnosti podataka i privatnosti korisnika postaju sve važnija, a adaptacija korisnika na VR iskustva može biti sporija.

Unatoč tim izazovima, potencijalna korist koju VR donosi online trgovinama ne može se zanemariti. U budućnosti možemo očekivati daljnji razvoj i integraciju ove tehnologije, što će transformirati način na koji kupujemo u online trgovinama. VR predstavlja jedan od najzanimljivijih smjerova u online trgovini i obećava revoluciju u načinu na koji je doživljavamo.